
Doświadczenie niewymagane
13 sierpnia 2009, 12:01Osoby widzące i niewidome w ten sam sposób kategoryzują obiekty żywe i nieożywione. Co ciekawe, odróżniają je dzięki tym samym obszarom wzrokowym. Oznacza to, że jest to zdolność zakodowana w mózgu przez ewolucję. Zespół Bradforda Mahona z Rochester University wykazał, że do specyficznej dla kategorii aktywacji kory wzrokowej nie jest wymagane uprzednie doświadczenie wizualne.

Dlaczego tak trudno kontrolować emocje?
1 lipca 2010, 17:26Często zdarza się, że człowiek spokojny i opanowany znienacka wybucha emocjami, nad którymi nie potrafi zapanować. W zasadzie dotyka to niemal każdego. Dlaczego tak trudno kontrolować najsilniejsze emocje - odpowiedzieli naukowcy z Uniwersytetu Michigan.

Nadpobudliwi - łączą i przeszkadzają
17 listopada 2011, 18:56Synestezja typu grafem-kolor, gdzie znak graficzny ma jakąś barwę, wydaje się mieć związek z hiperpobudliwością neuronów w pierwszorzędowej korze wzrokowej.

Nowa klasa szybko działających antydepresantów?
29 października 2013, 13:03Naukowcy z Uniwersytetu Chicagowskiego zauważyli, że wybiórcze blokowanie receptorów 2C serotoniny (5-HT2cR) prowadzi do szybkiego efektu antydepresyjnego u myszy. Autorzy artykułu z Molecular Psychiatry podkreślają, że ich odkrycie może naprowadzać na ślad nowej klasy antydepresantów.

Siła z mózgu
11 lipca 2017, 11:37Okazuje się, że siła fizyczna może pochodzić nie tylko z ćwiczeń mięśni, ale także układu nerwowego. Od kilku lat w badaniach naukowych pojawiają się dowody, że o ile więcej powtórzeń z mniejszym obciążeniem równie dobrze buduje masę mięśniową co mniej powtórzeń z obciążeniem większym, to nie przekłada się to na siłę

Zmysły oszukują mózg
12 kwietnia 2007, 15:13Zmysły wydają się ze sobą ściślej połączone niż do tej pory sądzono. Kombinując ze sobą bodźce, można więc dość łatwo oszukać mózg. Doświadczamy wtedy rzeczy, które w rzeczywistości nie miały w ogóle miejsca.

Bogaty i biedny mózg
5 grudnia 2008, 09:59Robert Knight z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley odkrył różnice w funkcjonowaniu mózgu 9-10-letnich dzieci, które pochodziły z rodzin o wysokim i niskim statusie materialnym. Dotyczyły one aktywności kory przedczołowej, odpowiadającej m.in. za planowanie czy rozwiązywanie problemów.

Gdzie chowa się inteligencja emocjonalna?
13 stycznia 2010, 12:07Urazy głowy odniesione przez weteranów wojny w Wietnamie pozwoliły oznaczyć dwa rejony mózgu powiązane z inteligencją emocjonalną (IE).

Macierzyństwo rozwija mózg
20 października 2010, 16:16Zachowanie kobiety zmienia się znacząco po urodzeniu dziecka i do tej pory wiązano ten fakt z „instynktem macierzyńskim". Ostatnie badania naukowe wskazują jednak, że stoi za tym coś więcej - intensywna przebudowa mózgu.

Depresyjny mózg hiperpołączony
28 lutego 2012, 12:33Dotąd poszukiwano obszarów odpowiedzialnych za poszczególne symptomy depresji, jednak psycholodzy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles stwierdzili, że skoro jest ich tak dużo, to może chodzi o nieprawidłowości w działaniu sieci połączeń w mózgu. I rzeczywiście - okazało się, że większość obszarów jest u chorych połączona silniej niż u przeciętnego człowieka.